interfejs użytkownika
przedmiot obieralny
Informacje ogólne
Celem zajęć jest wprowadzenie do projektowania i praktycznej realizacji
graficznego interfejsu użytkownika (GUI).
Skorzystamy z bibliotek obiektowych dla C++ (np. Qt, wxWidgets) do tworzenia
kodu przenośnego pomiędzy różnymi systemami operacyjnymi oraz urządzeniami
przenośnymi.
Omówimy także rozwiązania dedykowane dla platformy MS Windows (WindowsAPI,
.NET), a następnie zajmiemy się tworzeniem GUI w Javie, czyli zastosowaniem
JFC/Swing.
[ sylabus ]
-
Na przedmiot składają się: wykład (30 godzin),
laboratorium komputerowe (20 godzin) oraz ćwiczenia projektowe (10 godzin).
-
Sposób obliczania oceny końcowej:
K = 0.2 E + 0.5 L + 0.3 P
gdzie:
E - punkty (wynik procentowy) uzyskane podczas końcowego egzaminu (pisemnego),
L – punkty (wynik procentowy) uzyskane w ramach realizacji ćwiczeń na laboratorium,
P – punkty (wynik procentowy) uzyskane za samodzielnie przygotowany projekt,
K – ocena końcowa (wynik procentowy zostanie przeliczony na ocenę zgodnie z Regulaminem Studiów AGH, przy czym otrzymanie pozytywnej oceny końcowej następuje po uzyskaniu pozytywnych ocen końcowych z egzaminu, laboratorium oraz projektu).
-
Literatura
oraz przydatne linki
Egzamin
- Daty kolejnych terminów:
- 2015-06-30 (wtorek) 10:00 D10/B
- 2015-07-06 (poniedziałek) 8:30 D10/B
- 2015-09-??
-
Forma egzaminu: pisemny (pytania oparte na materiale z wykładu).
-
Do egzaminu przystąpić można wyłącznie po uzyskaniu zaliczenia z laboratorium i projektu.
Brak zaliczenia nie usprawiedliwia nieobecności na egzaminie.
-
Nie ma możliwości poprawiania pozytywnych ocen.
Laboratoria
-
W czasie laboratoriów wykonywane będą (w całości na zajęciach i od razu oceniane)
niewielkie ćwiczenia nawiązujące do ostatnich wykładów.
Gotowe programy, spakowane do pliku Nazwisko_Imie_N.zip (gdzie N
to numer ćwiczenia), należy przesyłać przed końcem zajęć
na adres
-
Nieusprawiedliwiona nieobecność na dwóch lub więcej zajęciach laboratoryjnych
oznacza brak możliwości uzyskania zaliczenia.
-
Student ma prawo do odrobienia każdej
usprawiedliwionej nieobecności na ćwiczeniach laboratoryjnych w wyznaczonym
przez prowadzącego terminie, lecz nie później jak w ostatnim tygodniu trwania
zajęć.
-
Nieusprawiedliwiona nieobecność oraz nieodrobione usprawiedliwione nieobecności
skutkują wynikiem 0 punktów za dane ćwiczenie.
Projekty
-
Projekty będą programami komputerowymi realizującymi graficzny interfejs użytkownika do obsługi funkcjonalności podanej w ich temacie.
-
Ważne terminy
- zgłaszanie/wybór tematów projektów: najpóźniej w drugim tygodniu zajęć,
- oddanie ostatecznej wersji projektu do 2015-06-07.
-
Zanim program zostanie oceniony, należy zaprezentować jego działanie.
Proszę się do tego przygotować na pierwsze zajęcia projektowe po upływie terminu przesłania projektu.
- Przesyłanie projektów
Źródła gotowego programu proszę umieścić w katalogu
Nazwisko_Imie_projekt i spakować do archiwum o nazwie
Nazwisko_Imie_projekt.zip
Umieszczamy tam tylko te pliki, które są niezbędne do skompilowania
programu na pracowni WFiIS AGH i wygenerowania
dokumentacji, czyli np. pliki .cpp, .c, .h, .java, Doxyfile,
pliki projektu i/lub Makefile, pliki z obrazkami ikonek, ew.
niewielkie ilości przykładowych danych itp;
nie należy wysyłać żadnych plików, które są generowane ze źródeł, a więc
w szczególności nie przesyłamy plików .o, .obj, .class, plików
wykonywalnych, wygenerowanej dokumentacji
(dostępny jest przykład poprawnego archiwum
z projektem).
Dodatkowe materiały, pliki z przykładowymi danymi, skompilowane pliki
wykonywalne itp. można oczywiście zamieścić na WWW razem z dokumentacją.
Projekty (pliki ZIP) oraz sprawozdania (oddzielne pliki PDF)
proszę przesyłać na adres
-
Kryteria oceny projektów
Za projekt można uzyskać 20 punktów, z czego:
- 8 - GUI (intuicyjność, wygoda użytkowania, wygląd, wykorzystanie możliwości zastosowanej biblioteki),
- 6 - jakość kodu (np. sposób wykorzystania metodologii obiektowej, wzorców projektowych, np. MVC),
- 2 - realizacja tematu (czy program robi to co zakłada temat),
- 2 - dokumentacja (doxygen, javadoc itp.) zawarta w kodzie, zawierająca informację o autorstwie poszczególnych plików czy klas,
- 2 - sprawozdanie przesłane w pliku PDF zawierające krótki opis celów projektu, wykorzystanych technologii, sposobu kompilacji i uruchomienia, ew. dodatkowych wymagań, projekt struktury programu, ilustracje wyglądu aplikacji.
Ważne:
Punkty za projekty przesłane n-tego dnia po terminie mnożone są przez (10./(n+10.))
.
O tej stronie...